Ki olvas minket

Oldalainkat 2 vendég böngészi

Keressen minket a Facebookon

Milyen ÁFA mértéket kell az egyszerűsített számlában feltüntetni PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Keserü Könyvelőiroda
2010. október 21. csütörtök, 20:53

Milyen ÁFA mértéket kell az egyszerűsített számlában

feltüntetni

Még az APEH egyes igazgatóságai között sincs egyetértés a témában, és mit tehetünk ilyenkor mi, az adózók?

Az egyszerűsített számlában feltüntetendő áfa mérték 20 vagy 25%? Azaz, a számlára „alulról” vagy „felülről” számított áfa kulcsot kell ráírni?

Nézzük a mostani szabályt:

Az általános forgalmi adóról szóló CXXVII. törvény (továbbiakban áfatörvény) 176. § (2) bekezdése alapján a számla egyszerűsített adattartalma azt jelenti, hogy az áfatörvény 169. §-ban felsorolt adatok közül

- az adó alapja helyett, az ellenérték adót is tartalmazó összegét, illetve

- az alkalmazott adó mértéke helyett az alkalmazott adómértéknek megfelelő százalékértéket kell feltüntetni azzal, hogy az áthárított adó összege nem tüntethető fel.

Az APEH Közép-Dunántúli Regionális Igazgatóság tájékoztatója szerint mindebből az következik, hogy a készpénzes számla nyomtatványokon a számla felső részében (amennyiben 25 %-os kulcs alá tartozó értékesítés történik) 25 %-ot, a számla alsó részében az áfatörvény 83. § a) pontja szerinti 20 százalékértéket kell feltüntetni.

A százalékérték alatt az áfatörvény vonatkozásában mindig az áfa összegét is tartalmazó (bruttó) összegből kiindulva felülről számolva (25 %-os értékesítés esetén) 20 %-ot kell érteni.

Az Észak-Alföldi Regionális Igazgatóság szerint az Áfa tv. 83. §-a értelmében, az ellenértéket úgy kell tekinteni, mint amely a fizetendő adót is tartalmazza, annak megállapításához 25 százalékos adómérték esetében 20 százalékot, 18 százalékos adómérték esetében 15,25 százalékot, 5 százalékos adómérték esetében 4,76 százalékot kell alkalmazni.

A hivatkozott törvényi rendelkezésnek megfelelően tehát az egyszerűsített számlában mind az áfával növelt ellenértéket tartalmazó oszlopban (felül), mind a számla alján az adó áthárított százalékértékének feltüntetésekor az Áfa tv. 83. §-ban meghatározott, a bruttó értékből visszafelé történő számításkor alkalmazandó adókulcsokat kell feltüntetni (25 %-os felszámítandó adómértéknél 20 %, 18%-os felszámítandó adómérték esetén pedig 15,25 %, 5%-os felszámítandó adómérték esetén pedig 4,76 %).

A kétféle értelmezés abból is fakadhat, hogy többféle szövegezésű egyszerűsített számlanyomtatvány kapható. Már csak azt kellene tudnunk, hogy a regionális igazgatóságok melyik számlanyomtatvány ismeretében hozták meg eltérő állásfoglalásukat.

Megint egy tipikus magyar helyzet, és senki sem tudja a jó választ.

Pontos idő